نقش نظام‌ مهندسی نباید فقط توبیخ مهندسین باشد یک استاد دانشگاه مطرح کرد:

عدم تعامل شهرداری با نظام مهندسی/ شورای شهر جای سلبریتیها نیست / تاکید شهرداری به اشتباه در مدیریت معماری شهر

بهمنی بیان کرد: در بحث معماری شهری دچار تشتت آرا هستیم و درحال حاضر مدیرهای شهرداری خود اعتراف میکنند.

کد خبر: 960216010 تاریخ انتشار: شنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۶ - ۵:۳۶ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،بهمنی بیان کرد: در بحث معماری شهری دچار تشتت آرا هستیم و درحال حاضر مدیرهای شهرداری خود اعتراف میکنند.تاکید شهرداری به اشتباه در مدیریت معماری شهر

تاکید شهرداری به اشتباه در مدیریت معماری شهر

سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران

تاکید شهرداری به اشتباه در مدیریت معماری شهر

امیر بهمنی استاد دانشگاه با اعلام این که شورای شهر بعدی نباید در شیوه های نادرست تامین مالی با شهرداری تعامل داشته باشد، گفت: شفافسازی منابع، مهمترین اصلی است که شهرداری تهران باید نسبت به آن مبادرت ورزد زیرا که بدلیل عدم شفافیت در نحوه هزینه کرد عوارض دریافتی از مردم موجب میشود بعضی بنای ناسازکاری گذاشته و حتی زباله های خود را در خیابان و معابر رها نمایند زیرا معتقد هستند شهرداری در قبال دریافت عوارض خدماتی ارائه نمیدهد.
وی با تاکید به آثار سوء تراکم فروشیهای گسترده در تهران ادامه داد: در شرع اسلام وقتی مالکیت به کسی واگذار میشود بسادگی نمیتوان آنرا باز پس گرفت. وقتی سازه ای ساخته میشود طول عمر آن بیست و پنج تا پنجاه سال و حتی صد سال تعیین میشود و این گرهی است که خودمان زده ایم و حداقل تا بیست و پنج سال آینده باز نمیشود و اکنون تنها راه این است که خوب مدیریت نماییم، تراکم نفروشیم و فرایندی بگذاریم که پارکینگهای مناسب هم ساخته گردد و شهروندان در ازای عوارضی که میپردازند از پارکینگ رایگان استفاده نمایند.
وی افزود: درحال حاضر فضای شهری امکان ساخت پارکینگ درحدی که پاسخ گوی این میزان تراکم فروخته شده در شهر را ندارد لذا راه کار این است که حمل و نقل شهری مناسب را توسعه دهیم و شهروندان بلحاظ ایمنی در حمل و نقل و زمانبندی و هم چنین کیفیت خدمات قابل ارائه، اطمینان داشته باشند یعنی محرکهایی وجود داشته باشد که از نظر اقتصادی و روانی بصرفه باشد ناخوادآگاه به این سمت کشیده شوند.
این استاد هم چنین تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی شهر تهران در بحث ساخت و ساز و معماری عدم تعامل شهرداری با نظام مهندسی است مثلا این که کدام مهندس ناظر در چه پروژه ای به کار گرفته گردد جزء وظایف نظام مهندسی است و شهرداری فقط وظیفه مدیریتی دارد و متولی تخصصی آن سازمان نظام مهندسی تهران  است.
بهمنی در ادامه به بحث معماری شهری در شهر تهران اشاره کرد و ادامه داد:نخستین بحث در معماری شهری خط آسمان است یعنی ارتفاع ساختما نها باید رعایت گردد.
ایشان افزودند: ما اکنون در بحث معماری شهری دچار تشتت آرا هستیم بنحوی که مدیران نظرات خود را در بازه زمانی دو تا چهار سال چند بار تغییر داده اند و نظر واحدی ندارند مثلا وقتی به یک ساختمان جواز میدهند و نمای آن تصویب میشود سال بعد نمای ساختمان را با معماری اسلامی ناسازگار میدانند بعنوان نمونه درحال حاضر مدیران شهرداری خود اعتراف میکنند که در مناطق ۱ و ۲ و ۳ و یا نمای ساختمانی بافتهای فرسوده متناسب با فرهنگ ایرانی نبوده است و در این مورد درایت نبوده است.
او با اعلام این که ما نباید با اشتباهاتمان به نسل آینده ظلم کنیم، خاطرنشان کرد: این تغییرات بمرور زمان اتفاق می افتد و نسلهای بعد متوجه میشوند که مدیران قبل چه کرده اند لذا باید با مدیریت یک پارچه و برنامه ریزی صحیح جلوی این اشتباهات را بگیریم.
این فارغ التحصیل عمران بشیوه نادرست آبیاری فضای سبز شهر نیز اشاره وتشریح نمود:بحران نسل آینده بحران آب است لذا ما باید از قطره قطره ی آب محافظت کنیم و آن را هدر ندهیم و بهترین راه کار این است که بجای استفاده از آب شرب، چاهها و یا منابع آب زیرزمینی برای آبیاری فضای سبز، آب باران و سطحی را جمع آوری و به درستی هدایت نماییم یعنی یک زیرساخت مناسب طراحی کرده و آب ها را در کانال جمع آوری کنیم تا نسلهای آینده نیز از آن بهره مند گردند.


ایشان در ادامه به آلودگی هوا و صوتی که موتورسیکلتها در شهر تهران به وجود می آورند اشاره نمود و افزود: مهم ترین راه برای حل این معضل لزوم تعامل شهرداری با ارگانهای مربوطه از جمله وزارت صنعت و وزارت نفت برای هیبریدی کردن این وسایط نقلیه است و با توجه به این که دولت برای این موضوع راه مناسبی در نظر گرفته شهرداری و شورای شهر نیز باید هم کاری لازم را داشته باشند و موجبات اجرایی شدن آنرا فراهم کنند.ضمن این که راهنمایی و رانندگی نیز باید آمار صحیحی از موتورسیکلتهای بدون گواهی نامه در دست داشته باشد تا سامان دهی این معضل به راحتی صورت پذیرد.
وی برخورد سلیقه ای شهرداری تهران در مواجهه با معضل سد معبر را عاملی بر نازیبا شدن شهر و بعضی آسیبهای دیداری در شهر دانست و اذعان کرد: آن چه مسلم است ما باید شهری شاداب و در عین حال زیبا داشته باشیم مثلا وجود کافه در پیاده روها همانند آن چه در سایر کشورها مرسوم است در ایران نیز میتواند وجود داشته باشد بشرطی که موجب آزار و مزاحمت برای شهروندان نگردد یعنی در معابری استفاده گردد که عبور و مرور شهروندان را دچار مشکل نکند هم چنین در اشغال پیادورها با وسایل اضافی از طرف مغازه داران نباید برخوردها سلیقه ای باشد و قانونی یکسان در کلیه نقاط شهر برای جلوگیری از اشغال فضای پیاده روهای به خصوص کم عرض باید اعمال گردد علاوه براین ما میتوانیم از موسیقی اسلامی برای ایجاد سرزندگی در شهر بهره ببریم.
این استاد دانشگاه در ادامه بموضوع انتخابات شورای شهر پیش رو اشاره نمودوگفت: درحال حاضر خوشبختانه مردم آگاهی پیدا کرده و میدانند که این امر چه قدر در آینده تاثیرگذار است مثلا وقتی یک دست انداز در سطح خیابان چند سال است که تعمیر نشده به انتخاب چند سال گذشته بر میگردد، امروز مردم میدانند کسیکه در زمینه ورزش و یا وزنه برداری مدال آور بوده قابل احترام است اما نمیتواند مشکلی از شهر را حل نماید و باید در حوزه ورزش به کار گرفته شود، کسی باید به شورای شهر راه یابد که تخصص حوزه شهری داشته باشد.
وی با اشاره به این که شورای شهر جای سلبریتیها نیست جای کسی است که تخصص و تعهد داشته باشد، بیان داشت: ما باید بسمتی برویم که از جوانان در پستهای شهری استفاده نماییم و از پیشکسوتهای این حوزه نیز در پتانسیلهای مشاوره ای و کلان بهره ببریم.
منبع: ایلنا

 

 

کانال تلگرام نظام مهندسی قزوین

۱۶ اردیبهشت ۹۶
158 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0