چگونگی نظارت سازمان نظام مهندسی بر ساخت و سازهای شهر کارشناس نظام مهندسی مطرح کرد:

چگونگی نظارت سازمان نظام مهندسی بر ساخت و سازهای شهر

ساخت ساختمانها به سبک ایرانی اسلامی قابل اجرا نیست چون با توجه به تقاضاها ومحدودیتهای بازار مصرف و بنا بوجود اندیشه انتفاعی که عموما همگان مبتلا به آن شده اند، اجرای چنین مواردی توجیه اقتصادی نداشته و متاسفانه عموم مردم به طرحهای کلاسیک علاقه مند شده است.

کد خبر: 960821007 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۱ آبان ۹۶ - ۸:۵۵ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، ساخت ساختمانها به سبک ایرانی اسلامی قابل اجرا نیست چون با توجه به تقاضاها ومحدودیتهای بازار مصرف و بنا بوجود اندیشه انتفاعی که عموما همگان مبتلا به آن شده اند، اجرای چنین مواردی توجیه اقتصادی نداشته و متاسفانه عموم مردم به طرحهای کلاسیک علاقه مند شده است.چگونگی نظارت سازمان نظام مهندسی بر ساخت و سازهای شهر

چگونگی نظارت سازمان نظام مهندسی بر ساخت و سازهای شهر

چگونگی نظارت سازمان نظام مهندسی بر ساخت و سازهای شهر

چگونگی نظارت سازمان نظام مهندسی بر ساخت  و سازهای شهر

مرتضی محمد حسین زاده کارشناس سازمان نظام مهندسی در رابطه با وضعیت نظارت و ساخت و سازهای شهری، و پاسخ به سوالات در این زمینه بیان کرد:
برای گود برداریها آیا سازمان نظام مهندسی نظارت دارد؟
با توجه به قرارداد های نظارتی مربوطه که درحدود صلاحیتهای مهندسین می‌ باشد، نظارت بر عملیات گودبرداری بعهده مهندسین می ‌باشد ومتاسفانه مسئولیتهای حقوقی و کیفری مربوطه نیز بعهده مهندسین نهاده شده است و برای طراحی ونظارت و اجرای چنین مواردی دستمزد و یا حق السعی در نظر گرفته نشده است؛ البته لازم به ذکر است که علی الاصول تخصص لازم درطراحی و اجرای گود برداریها وحفاظت از گودها در مورد مهندسین ژئوتکنیک مصداق دارد واین امر جزو حلقه های گم شده در شرایط کنونی اجرای ساختمانها می‌ باشد.
در ساخت ساختمانها آیا حفاظت فیزیکی مناسبی رعایت میشود؟ با متخلفین چه برخوردی میگردد؟
مبحث دوازدهم مقررات ملی ساختمان که در مورد ایمنی و حفاظت در ساختمان می ‌باشد جزو مقررات لازم الاجرا است و ضمنا دستورالعملهای مربوط به ایمنی ساختمانها و آیین نامه های مربوط بکار در ارتفاع توسط وزارت کار مصوب و ابلاغ شده است، ولی با توجه به هزینه بخش بودن رعایت موارد ایمنی در ساختمانها عموما رعایت نمی ‌شود؛ چرایی این امرنیز مستقیما به شرایط اقتصادی کارفرما ها وعدم وجود وسایل ایمنی استاندارد در سطح جامعه بوده و رعایت موارد ایمنی جزو حلقه های مورد غفلت شده است؛ به عنوان مثال رعایت موارد ایمنی در ساخت یک آپارتمان معمولی حدودا سی میلیون تومان هزینه بخش می‌ باشد و لازم به ذکر است که آموزش های لازم برای استقرار عوامل ایمنی در ساختمانها توسط اداره کار در جریان امور است .
حسین زاده در ارتباط با ادامه سوال گفت: با توجه به توضیحات پیش گفته در شرایط کنونی در مورد تخلف ناشی از عدم رعایت موارد ایمنی عموما برخوردی انجام نمی ‌گیرد، لازم به ذکر است این نکته سیاست پذیر می ‌باشد ولی همچون سایر پدیده ها عموما مدیریت پذیر نیست .
در ساخت طبقات اضافی ساختمان در کوچه های باریک چه تدبیری شده است؟ آیا فقط ماده صد شهرداری و جریمه ها کافی است؟
در شرایط کنونی با توجه به عدم صدور مجوز برای ساخت طبقات مازاد وجلوگیری شهرداری ازتخلفات مربوطه ، این امر شدیدا تحت کنترل و جلوگیری است.
بهتر است موضوع را هم گراینه نیز بررسی کنیم؛ عموما ساخت وساز در شوارع کم عرض برای خود سازنده نیز توجیه اقتصادی ندارد ورغبتی برای این امر محسوس نیست؛ ضمنا ضابطه مندیهای شدید اعمال شده توسط نهادهای مربوطه منجر به خروج سرمایه گذاران از بخش مسکن شده است که باید به آن چاره ایی اندیشه گردد.

چگونگی نظارت سازمان نظام مهندسی بر ساخت و سازهای شهر


نظام مهندسی چه تدبیری بر این ساخت و سازهای غیر مجاز دارد؟
با توجه به مصوبه اداره کل راه وشهرسازی از سال نود و چهار به پروژه هایی که تخلف عمودی و افقی دارند پایان کار صادر نمی ‌شود واین امر (نسبتاً) عامل بازدارنده برای انجام تخلفات مربوطه شده است، ولی قبول کنیم که هدف از انجام موضوعی که تخلف نامگذاری شده است ایجاد گردد و انتفاع از موضوع می ‌باشد؛ در شرایط کنونی اجرای ساختمان در بخش مسکن ارومیه توجیه اقتصادی نداشته وبرای جلوگیری از ضررهای موجبه، به ناچار نسبت به انجام فعل مربوطه (بجهت جلوگیری از ضرر) اقدام می‌ شود؛ مشکل اساسی از آن جا حادث است که مقررات ، عموما برای کلان شهر تهران مصوب می ‌شود وانتظار داریم که در شهرستان های کوچک نیز اجرایی گردد؛ بهتر آن است که مقررات بصورت منطقه ایی با در نظر گرفتن ۲ موضوع (نیاز) و (ظرفیت) گرداوری گردد.
گودبرداری خیابان سومون آباد آیا با نظارت نظام مهندسی انجام شده و تخلفی صورت نگرفته و اصولی می باشد؟
بنده اطلاع دقیقی از موضوع ندارم ولی بنا به شنیده ها ومطالب درج شده در رسانه ها علی الظاهر این پروژه جزو پروژه های مشارکتی شهرداری محسوب است، ولی با توجه به بافت ریزشی و رانشی خیابان دانشکده، احتمال وقوع آسیب در پروژه مربوطه محسوس بوده است، قبول کنیم که مهندسی مانند سایر علوم ، یقینی وقطعی نبوده ومبتنی بر احتمالات می ‌باشد. (در سال پیش هم چندتن از کارگران در آن جا زخمی و جان باختند، ظاهرا در پروژه مربوطه یک نفر فوت نموده است)
مسئول این حوادث چه کسانی هستند و نظام مهندسی چه برخوردی کرده است ؟
مهم ترین عامل در چنین مواردی (نبود نیروی کارگر حرفه ای) در سطح کشور و عدم آموزش در این رابطه می ‌باشد، لازم بذکر است عدم رعایت نظامات اداری طبق قانون تقصیر محسوب است و بی احتیاطی و یا بی مبالاتی نیز طبق قانون مجازات اسلامی تقصیرمحسوب می‌ شود؛ ضمنا با توجه بعدم وجود عنصر معنوی، جرم چنین مواردی غیرعمد محسوب می‌ شود، ضمنا نحوه و نوع برخورد و میزان مجازات در مسئولیت های مربوطه بعهده دستگاه قضا می ‌باشد و درصد تقصیر نیز از جانب کارشناسان ایمنی اداره کاراعلام می‌شود؛ لازم بذکراست بیمه های مسئولیت محور در چنین مواردی پوششهای لازم را (به لحاظ حقوقی) ارائه می ‌دهند.
چرا در ساخت ساختمانها اصول ایرانی اسلامی کاربردی ندارد و همه به طرف آپارتمان سازی و آپارتمان نشینی روانه شده اند؟
در برخی از نقاط کشوربرای رعایت الگوی اسلامی (مخصوصا در قسمت نمای ساختمان) از جانب شورای شهر (در لایحه عوارض شهرداری) ضوابط تشویقی در نظر گرفته شده است، ولی به اعتقاد من عدم اجرای طرحهای اسلامی اعم از طاق وگنبد و غیره به دلیل محدودیتهای طراحی لرزه ایی مندرج در استاندارد ۲۸۰۰ می‌ باشد وقبول کنیم که ایران در زمره کشورهای لرزه خیزمحسوب است، از طرفی اجرای چنین مواردی خیلی هزینه بخش می ‌باشد که با توجه به تقاضاها ومحدودیتهای بازار مصرف و بنا بوجود اندیشه انتفاعی که عموما همگان مبتلا به آن شده اند، اجرای چنین مواردی توجیه اقتصادی نداشته و متاسفانه عموم مردم به طرحهای کلاسیک علاقه مند شده است.
منبع : باریش نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود آخرین ویرایش نشریه ۱۱۰

۲۱ آبان ۹۶
72 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0