یک استاد دانشگاه مطرح کرد: انتقاد به نحوه بازنگری رشته مهندسی مواد

دروس سرامیک در آذربایجان شرقی مشکل دارد

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز اعلام کرد: برنامه های درسی تدوین شده گرایش سرامیک در کمیته برنامه ریزی مهندسی مواد وزارت علوم متناسب با این حوزه نیست و دروس جدید دراین حوزه کاربرد ندارد.

کد خبر: 1262 تاریخ انتشار: شنبه ۱۵ آبان ۹۵ - ۴:۳۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،محمد تقی همدانی، عضو هیات علمی گروه مهندسی مواد دانشگاه تبریز گفت: ، اعضای هیات علمی انتقاد به نحوه بازنگری رشته مهندسی مواد و مشکل دروس سرامیک، که انتخاب عنوان رشته  مهندسی مواد در کمیته های برنامه ریزی وزارت علوم به صورت عام باشد اما در حوزه مهندسی مواد عنوان رشته با یکی از گرایش ها تدوین شده است

وی افزود: در کمیته برنامه ریزی رشته نظام مهندسی مواد سرفصل ها و برنامه های درسی گرایش سرامیک تغییر کرد اما این تغییرات بدون حضور و استفاده از اساتید تخصصی حوزه بود به همین دلیل برخی از دروس اصلی این گرایش حذف و برخی دچار تغییر نام شدند.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز تاکید کرد: دروسی که از این گرایش حذف شده به عنوان دروس اصلی این حوزه بوده و در صنایع کاربرد زیادی داشته است.

 

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،همدانی گفت: به طور مثال در صنعت شیشه درس شیشه و آزمایش شیشه بسیار مهم است که این درس از گرایش سرامیک به طور کامل حذف شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر بدنه های سرامیکی نیازمند لعاب هستند، افزود: این درحالی است که در بازنگری جدید درس لعاب از گرایش سرامیک حذف شده است بنابراین با این سرفصل ها دانشجویانی که تربیت می شوند نمی توانند در صنایع مشغول به فعالیت شوند.

تدوین دروسی که در حوزه سرامیک کاربرد ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز تاکید کرد: همچنین در این کمیته دروس جدیدی تدوین شده که این دروس در حوزه سرامیک کاربردی ندارند.

همدانی اظهار داشت: به طور مثال درس عملیات حرارتی در سرامیک ها تدوین شده که چنین موضوعی در سرامیک وجود ندارد و مربوط به حوزه متالورژی است.

عضو هیات علمی:انتقاد به نحوه بازنگری رشته مهندسی مواد

انتقاد به نحوه بازنگری رشته مهندسی مواد

وی خاطرنشان کرد: طی ۳۰ سال گذشته با راه اندازی رشته سرامیک در دانشگاه های کشور ما در زمینه تولید لعاب به خودکفایی رسیده درحالی که قبل از ایجاد این رشته لعاب مورد نیاز به صورت صادراتی بود.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز اظهار داشت: بنابراین با حذف درس لعاب متخصصان نمی توانند اقدام به تولید لعاب های جدید مورد نیاز صنعت کنند.

همدانی گفت: با برنامه های درسی که تدوین شده نمی توان متخصصانی تربیت کرد که کیفیت محصولات سرامیکی کشور را افزایش دهند بنابراین اکنون صاحبان صنایع کشور از این تغییر و تحولات وحشت زده هستند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، انتقاد به نحوه بازنگری رشته مهندسی مواد، وی با بیان اینکه کاشی بخش عمده ای از صنایع سرامیک کشور را به خود اختصاص می دهد، افزود: در برنامه درسی جدید سرامیک واحد درسی کاشی بسیار کم رنگ شده است.

انتقاد به نحوه بازنگری رشته مهندسی مواد مشکل دروس سرامیک

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز عنوان کرد: زیر ساخت علمی دانشجویان در مقطع کارشناسی شکل می گیرد و اگر برنامه درسی در این مقطع به درستی تدوین نشود آینده عملی کشور زیر سوال خواهد رفت.

حضور تنها یک استاد سرامیک در کمیته برنامه ریزی مهندسی مواد

وی اضافه کرد: کمیته برنامه ریزی مهندسی مواد وزارت علوم متشکل از ۸ استاد است که تنها یکی از اساتید این کمیته متخصص در حوزه سرامیک است و عدم حضور اساتید سرامیک در این کمیته موجب شده تا برنامه های درسی تدوین شده متناسب با حوزه سرامیک نباشد.

همدانی اظهار داشت: موضوع اشکالات برنامه درسی گرایش سرامیک به این کمیته ارائه شده اما باتوجه به طی مراحل قانونی تصویب رشته مهندسی مواد و متالورژی این کمیته اقدام به تغییر برنامه های درسی نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه دانشگاه های بزرگ کشور می توانند برنامه درسی مستقل تدوین کنند به دنبال تدوین برنامه درسی برای سرامیک در این دانشگاه ها هستیم که دانشگاه های کوچک تر نیز بتوانند از این برنامه استفاده کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

انتقاد به نحوه بازنگری رشته مهندسی مواد

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

۱۵ آبان ۹۵
303 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0